Een leerlingenraad is groep van enthousiaste vertegenwoordigers gekozen uit en door de leerlingen van de school, die zich inzet voor een goede en prettige gang van zaken op de school. In ons geval gaat het om leerlingen uit de groepen 6 tot en met 8. Het is belangrijk dat de school luistert naar wat leeft onder de leerlingen. De leerlingenraad praat daarom regelmatig met één (of meer) vertegenwoordiger(s) van de school over onderwerpen die voor allen van belang zijn.
Het is voor de school goed te overdenken waarom we een leerlingenraad willen hebben. Waar is een leerlingenraad goed voor? Hierboven zijn al redenen omschreven die voldoende recht geven aan een leerlingenraad. De verdere meerwaarde van een leerlingenraad:
Korte opmerkingen: ad.
De leerlingenraad is een platform van leerlingen voor leerlingen. De leerlingenraad is er om mee te denken, praten, overleggen, beslissen over wat er op school en in de klas gebeurt. De raad baseert zich daarbij op de ideeën, voorstellen, vragen, moeilijkheden en klachten van alle leerlingen. Daarnaast bepaalt de school (directie, leerkrachten) mede de agenda van de leerlingenraad. Dat houdt in dat er twee bronnen zijn voor agendapunten: De leerlingen willen iets organiseren, willen klachten bespreekbaar maken enz. De school wil bijv. de mening van de leerlingen horen over hoe de zaken gaan en over geplande veranderingen. De leerlingenraad moet actief aan de slag om de onderwerpen die de andere leerlingen belangrijk vinden te inventariseren. De leerlingenraad moet ook bij de school navragen, welke onderwerpen bij het gezamenlijk overleg van leerlingenraad en school aan de orde komen. Thema’s voor de leerlingenraad kunnen bijv. zijn:
De raad wordt geadviseerd geen individuele personen als onderwerp van gesprek te nemen. Is dit niet te vermijden, dan wordt door de voorzitter altijd de directeur of een (vertrouwens-) groepsleerkracht gevraagd de vergadering bij te wonen. Deze laatste beslist ook over de communicatie met de achterban.